Etätöitä Lapissa

levi2021.JPG

Millaista on ollut toimia yrittäjänä? Onko vastannut odotuksia?

Oheisia kysymyksiä olen saanut useita ja lähes joka kerta on vastaukseni ollut hieman erilainen. Johtunee pitkälti siitä, että minulla ei ollut mitään kovinkaan tarkkoja odotuksia sille, millaista yrittäjän arki tulisi olemaan. Toki toivoin, että yrittäjyys mahdollistaa aivan uuden tasoisen vapauden ja joustavuuden arkeeni, ja tämä toive on kyllä todellakin toteutunut.

Yrittäjyys on tuonut mukanaan muun muassa näitä asioita:

  • Valtavasti uuden oppimista. Kun toimii yksinyrittäjänä, ei ole ketään, kenelle delegoida asioita vaan kaikki tulee tehdä itse. Toki olen ulkoistanut esimerkiksi kirjanpidon, sillä tämä ei ole oma vahvuuteni, eikä liioin vahva kiinnostuksenkohteenikaan.

  • Joustavuutta ja vapautta arkeen. Tämä oli suurin toiveeni yrittäjäksi hypätessäni, ja se on todella toteutunut. Syksyllä vietimme useita viikkoja Vierumäellä ja Tahkovuodella etätöitä tehden. Nyt olemme puolestaan viettäneet jo lähes kaksi kuukautta Lapissa, täydellisen talven keskellä.

  • Lukemattomia onnistumisen ja epäonnistumisen hetkiä. Kuluneet 6 kuukautta ovat olleet varmasti elämäni ikimuistoisimpia. Paljon onnistumisia, ilon hetkiä, useita tuskaisia pohdintoja ja valintoja, ja kaikkea siltä väliltä.

  • Roppakaupalla uusia tuttavuuksia, asiakkaita ja kumppaneita. Tästä olen ehkä kaikista eniten kiitollinen ja välillä vaikea käsittääkään, että kaikki nämä uudet henkilöt ovat olleet elämässäni vasta muutamia kuukausia.

Joustavuus vaatii ennakointia ja suunnittelua

Ihan itsestään vapaus ja joustavuus eivät toiki synny, vaan ne vaativat, ainakin itselläni, varsin järjestelmällistä otetta ja ennakointia hyvissä ajoin. Kahden kuukauden etätyöt lapissa ja useat viikot mökeillä on mahdollistanut hyvissä ajoin tehty ennakointi ja suunnittelu. Olen aina ollut varsin järjestelmällinen ja hyvä organisoimaan. Tämä pätee niin kalenterinhallintaan, projektijohtamiseen kuin vapaa-ajan lukottamiseen kalenterissani. Aloittaessani yrittäjänä, sain lähipiirini kokeneemmilta yrittäjiltä kaksi kullanarvoista vinkkiä ja näitä olen tiukasti noudattanut.

Älä ikinä myy yli 4 asiakaspäivää viikossa. Pidä viides päivä bufferina, jotta yllärit (joita aina tulee) eivät kasaannu ylitöiksi. Olen tämän vinkin pohjalta linjannut perjantain Skilla-päiväksi. Koskaan en myy asiakastyötä perjantaille, vaan perjantai on pyhitetty viikon adhocien purkamiseen, oman yrityksen asioiden hoitamiseen (kuten laskutus ja dokumentointi), tai sitten ihan vapaapäivän pitämiseen.

Tee 1-3 asiaa hyvin ja skippaa muut. Älä rönsyile. Toinen erittäin arvokas vinkki, joka alkumetreillä haastoi todella käymään läpi sitä, mitä palveluita Skilla tarjoaa, kenelle, millä mallilla ja myös, mitä palveluita Skillan portfolioon ei kuulu. Skilla on erikoistunut pienten ja keskisuurten yritysten kasvun pullonkaulojen ratkaisemiseen, henkilöstönäkökulmasta. Jos ja kun asiakkaan tarve on ollut jotain muuta kun tätä, olen kohteliaasti ohjannut asiakkaan eteenpäin toimijalle, joka voisi heitä paremmin palvella. Tämä on tehnyt todella hyvää arjen organisoinnille, sillä pystyn erikoistumaan ja keskittymään niin asioihin joissa olen todella hyvä ja haluan jatkossakin kehittyä ja erikoistua vielä lisää.

Tällä erää yrittäjäpolun kohokohtiin on kuulunut monia pieniä ja suuria hetkiä, mutta 2 kuukautta Suomen upeassa Lapissa on ollut kyllä niin mieletön juttu, että tällä hetkellä nousee top 1 kokemuksesi. Tulen varmasti tekemään jatkossakin töitä sen eteen, että vastaavat ajanjaksot ovat mahdollisia.

Ensi kertaan,

Outi

Previous
Previous

HR-as-a-Service, ai mikä?

Next
Next

Kasvuyritysten matkassa